Blender HDRI Arka Plan Ekleme ve Gerçekçi Işıklandırma

YouTube'ta Takip Et →

HDRI görseller, üç boyutlu sahnenizi aydınlatmanın ve Blender’da gerçekçi sonuçlar elde etmenin en iyi çözümlerinden biri. 360 derece panoromik fotoğraflarla ve birden fazla pozlama ile elde edilen HDRI görseller, elbette tüm üç boyutlu çalışmalarınız için daha doğal sonuçlar verecektir. Ancak özellikle cam, altın, gümüş, metal, araba gibi nesnelerinizde, gerçekçi sonuçlar elde etmek için HDRI görsellere daha çok önem vermeniz gerekecek.

Sahneye iki adet nesne yerleştirdim ve bu nesnelere cam materyali atayalım. Materyalleri görebilmek için render moduna geçiyorum ve render moduna geçtiğimde nesnelerin koyu renkli olduğunu göreceksiniz.

Blender viewport’ta varsayılan HDRI görüntüleme

Şimdi, geçici olarak Blender içerisindeki bu seçeneği, scene World seçeneğini iptal ediyorum ve bize geçici olarak HDRI görsel eklenmiş bir ortam sunuyor. Bu sadece Viewport üzerinde görünecek olan bir HDR görsel. Bunu render ettiğimizde, render’ını aldığımızda, bu HDR görselini, bu çevre görselini göremiyoruz. Bunu bizim manuel olarak yüklememiz gerekecek. Cam materyali eklediğimde Roughness değerini düşürürsem eğer, çok daha net bir biçimde görebileceğim çevredeki ortamın rengini. Tabii buradaki görsel üzerine tıklayarak da alternatif başka görseller de eklemem mümkün olabiliyor. Ama dediğim gibi sadece Viewport üzerinde nasıl göründüğünü görmek için bize sunulmuş seçenekler.

Şimdi buradaki Scene World seçeneğini işaretliyorum. Render aldığımızda nasıl sonuç verdiğini görebileceğiz.

Ücretsiz ve kaliteli HDRI fotoğraf nasıl bulunur?

HDR görselleri bulmak için internette bir çok kaynak var. Bu kaynaklar arasında en çok bilineni ve ücretsiz olanı Polyhaven.com adresi. Bu adrese girdiğinizde ortama göre kategorilere ayrılmış, çeşitli HDR görsellerle karşılaşacaksınız. Bunları bilgisayarınıza indirerek birazdan göstereceğim yöntemle kendi çevre aydınlatmanızı oluşturabileceksiniz. Örneğin stüdyo aydınlatmaları için buradaki seçenekleri kullanabilirsiniz mesela. Her görselin altında da bu ortamın size nasıl sonuç vereceğini gösteren örneklere de yer verilmiş. Bu oldukça güzel bir hizmet. Örneğin birini indirmek istediğinizde görselin üzerine tıklıyorsunuz ve Download butonuna tıklayarak bu görselin bilgisayarınıza indirilmesini sağlıyorsunuz. Bu yöntemi de uygulayabilirsiniz, ücretsiz HDR görselleri sunan web sitelerden HDR görselleri de indirebilirsiniz. Ya da Blender’ın, kurulumuyla beraber gelen birkaç görsel örneğini de kullanabilirsiniz.

Arka plana HDRI görsel ekleme

Şimdi bu yapacağımız şey bir çevre aydınlatması olduğu için buradaki World ikonuna tıklıyorum. Bu World ikonuna tıkladığımızda arka planını seçebileceğimiz bir alanla karşılaşacaksınız. Hemen sağdaki noktanın üzerine tıklıyorum ve Environment Texture seçeneğini seçiyorum. Sonra da Open butonuna tıklıyorum. Bunu biraz daha genişleterek metni daha iyi görebiliriz. Open butonuna tıkladığınızda bilgisayarınıza indirdiğiniz HDR görselini de bulabilirsiniz ya da Blender içerisinde, Blender’ın kurulum klasörü içerisinde Data Files’a giriyoruz, Studio Lights’a giriyoruz. Buradan World klasörüne girip Blender ile beraber gelen görselleri görebiliyoruz.

Az önce Viewport’ta gördüğümüz görsel buydu. Bunu seçiyorum. Open Image’e tıklıyorum. Bu sefer bu görseli hem Viewport’ta görüyoruz hem de render aldığımızda, render ekranında görüyoruz. Çevre aydınlatması, yani HDR görsel eklemiş olduk. Şu şekilde etrafı dolaştığımızda zaten 360 derece görseli görebiliyoruz.

Render alırken HDRI gizleme

Ancak render alırken bu arka planı almak istemeyebilirsiniz. Bunu yapabilmemiz için Render Properties paneline giriyorum ve Film seçeneğini açıyorum. Film seçeneğini açtığımızda burada transparent seçeneği göreceksiniz. Bu ikonu seçersek eğer Environment hala aktif olacak. Ancak Viewport’ta ve Render View’da bunu görmeyeceğiz. Render’ını alıyorum ve gördüğünüz gibi kameranın render’ını aldı. Arka plandaki görsel görünmüyor. Ancak varmış gibi, ki gerçekten var, sadece arka planda biz görmüyoruz. Bu nesneleri etkilediğini görebiliyoruz.

Arka plana renk atama (Shader Editor)

Bu HDR görsel aktifken arka plana başka bir renk vermek de isteyebilirsiniz. Yine bu nesneler bu HDR görselden etkilenecekler, yani gerçekçi bir ışıklandırmaya sahip olacak. Fakat arka planda biz başka bir renk göreceğiz. Bu tip durumlarda da şunu yapacağız. Bu transparan özelliğini iptal ediyorum. Tekrar World Properties’e geliyorum. Sonra da Shader Editor’e gelip bazı düzenlemeler yapmamız gerekecek. Yukarıdaki seçeneklerden Shader Editor’ü seçiyorum ve Object’i, World olarak değiştiriyorum. Bu bizim az önce burada düzenlemiş olduğumuz arka plan ayarlarının Shader penceresi üzerindeki durumu. Bizim burada bazı ayarlar yapmamız gerekecek. Arka planı buradan seçiyorum. Shift + D’ye basarak bir kopyasını oluşturuyorum öncelikle ve Add ile Shader > Mix Shader seçeneğini seçiyorum.

Bizim burada amacımız hem arka planda görsel aktif olsun hem de arka plana başka bir renk atayalım. Yani sahne üzerindeki nesneler görsellerden aldığı ışığı kullanacak. Fakat biz de arka planda birazdan belirleyeceğimiz rengi göreceğiz. Yeni oluşturduğumuz Mix Shader’da iki tane shader var ve arka planı alıyorum ve diğer shader’ın üzerine sürüyorum.

Bir Light Path ekleyeceğiz. Shift + A’ya basıyorum herhangi bir yerde ve buraya Light Path yazıyorum. Bu şekilde de node’lara ulaşabilirsiniz. Light Path’i yazıp boş bir alana bırakıyorum ve sonra da Camera Ray seçeneğini alıp ilk seçeneğin üzerine sürüyorum. Şimdi tekrar görünüm moduna geçebiliriz 3D Viewport kısmına ve şuradaki oka tıklayarak, World sekmesindeyiz bu arada, buradaki oka tıklayarak, sonra da buradaki rengi değiştirerek arka plandaki rengi değiştirebiliyoruz. Şimdi tekrar render’ını alalım. Ve render’ını aldığımızda, kamera açısından tabii ki bu, arka plan az önce belirlediğimiz renk. Nesnelerde ışığını daha önceden eklediğimiz HDR görselden alıyor. Bu şekilde de tüm seçenekleri görmüş oluyoruz ve videonun sonuna geliyoruz.